Egy tuningolt, felspoilerezett autó megjelenéséhez szinte kötelezo jelleggel hozzátartozik a kaszni valamilyen szinten történo leültetése. Ezzel a muvelettel megszabadulhatunk a gyárilag meghagyott szörnyu réstol a sárvédo íve és a kerekek között, ráadásul egy jobban manoverezheto, stabilabb autót kapunk eredményül. Gyorsulások alkalmával is érezhetjük az ültetés jótékony hatásait: rövidebb rugók használatával az autó kisebb mértékben emeli ki az orrát, így csökken a légellenállás is. De a lényeg mégis leginkább a külcsínyen van: a gyárilag belott magasságú rugókkal felszerelt autók között nagyon kevés van, ami tényleg jól is mutat így. Szerencsére többféle megoldás is van a probléma kezelésére, bár nem mindegyik feltétlenül ajánlott.
A rugók vágása, melegítése
Elokotorni a jó öreg fémfurészt a garázsból, és néhány spirált lenyisszantani az eredeti rugókból a leheto legrosszabb ültetési stratégia, ennek ellenére sajnos nagyon olcsó megoldás lévén - úton-útfélen mégis találkozunk ilyesmivel. Ennél talán egy fokkal jobb, de szintén nem ajánlott módszer a rugó "melegítése". Ebben az esetben a rugót bizonyos pontokon felmelegítik, majd összenyomják, ezáltal az veszít magasságából de egyben tartósságából is. Mielott egy autót piacra dobnak, a gyártók rengeteg idot töltenek az adott típus felfüggesztéséhez megfelelo, legoptimálisabb méretu és kiképzésu rugók megtervezésével, komoly mérések és tesztek eredményei alapján lesznek ezek az alkatrészek is akkorák amekkorák. Ezek önkényes megkurtításával, módosításával a menettulajdonságok romlását, és autónk felfüggesztései élettartamának nagyfokú csökkenését idézhetjük elo.
Ültetorugók
Sokkal jobb megoldás a kifejezetten jármuvünk típusához gyártott ültetorugók beszerzése. Ezek a rugók rövidebbek, mint a gyárilag kapottak, viszont egész más kiképzésuek, és ezek mögött is komoly fejlesztoi munka áll. Számos tuningcég foglalkozik ültetorugók gyártásával különbözo autótípusokhoz, persze ezek közt is van különbség. Amire mindenképp oda kell figyelnünk megvásárlásukkor (a típuson kívül), hogy rendelkezzenek a hatóságilag is elfogadott TüV tanúsítvánnyal. Egyrészt az ilyen engedéllyel rendelkezo alkatrészek megvételekor biztosak lehetünk abban, hogy minoségi terméket vásároltunk. Másrészt a tanúsítvány nélkül muszaki vizsgán, vagy akár egy szimpla közúti ellenorzés során is forgalmi engedélyünk láthatja kárát szépen leültetett kocsinknak.
Ültetorugókat az ültetés mélysége szerint többféle méretben kaphatunk, az ültetés maximális mértéke pedig autónk típusától függ. Már egy -10 mm-es ültetés is jól látható és érezheto, viszont az igazi brutál végeredmény valahol 30, -40 mm környékén kezdodik. Egy ilyen szintu módosítást legtöbb esetben még teljesen jól elbírják a gyári gátlók, viszont ez alatt már erosen ajánlott sportgátlók felszerelése is.
Ülteto szettek
Több szempontból is jó választás ültetoszettek beszerzése, melyek állítható magasságukkal teljes szabadságot nyújtanak az ültetés mértékének meghatározásához. Néhány egyszeru mozdulattal rövid ido alatt porig leültethetjük autónkat, pl. ha versenyre, vagy csak egyszeruen villantani visszük. Viszont hétköznapi használatra beállíthatunk egy emberibb magasságot is, amivel még nem kell a legkisebb kátyúkat is nagy ívben elkerülnünk. A magasság állítása a rugókat alátámasztó tárcsa mozgatásával történik, amelyet egy kulcs segítségével le- és fel tekerhetünk a kívülrol menetes kialakítású gátlókon. Egyetlen hátránya ezeknek az alkatrészeknek, hogy a beállítást emelobakokon vagy legalábbis tehermentesített futómuveken kell végrehajtani, így ez a muvelet nem feltétlenül percek kérdése.
Az állítható magasságú ültetoszettek között léteznek olyanok típusúak is, amelyek állítható keménységi opcióval is kiegészülnek. Futómuvünk keménységét másodpercek alatt beállíthatjuk puhától a kokeményig, attól függoen, hogy éppen milyen úton autózunk. A beállítás a motortérben, a tornyokon elhelyezkedo kis csavar segítségével történik.
Az állítható szettek messze drágábbak, mint mint a szimpla ültetorugók, viszont sok esetben megérik a plusz költségeket, foleg azoknak, akik versenycélokra is használják egyébként utcai autójukat.
Hidraulika és pneumatika
E szavak jelentésének részletes megmagyarázása helyett (Hidrajulika mittodoméjn) elég ha csak azokra a TV-ben látott amerikai lowriderekre gondolunk, amelyek sötétboru barátainkkal megrakva rapzenére ringatják magukat fel és alá. Nos, pontosan errol van szó. Ezek az air-ride-nak is nevezett rendszerek már nem csak kint elérhetoek: egyre több európai autón is láthatunk már hasonló applikációt. Az ilyen rendszerrel felszerelt autók futómuve egy távirányító segítségével gombnyomásra emelkedik és süllyed. A mozgásról egy hidraulikus dugattyú, vagy kompresszor gondoskodik, amely a futómure applikált légzsákokat tölt fel levegovel. Az air ride igencsak drága mulatság, és maga a rendszer is elég nagy helyet foglal el, viszont amit kapunk ezért a pénzért egyszeruen leírhatatlan. Pillanatok alatt a földig ültethetjük autónkat (pl. parkolásnál), induláskor pedig olyan magasságot állíthatunk be, amilyet csak akarunk. E mellett látványban sem az utolsó, ahogy ez a szerkentyu muködik.
Air ride rendszereket az ismertebb német típusok közül már szinte mindegyikre gyártanak, és külföldön egyre több utcai autón is megjelennek. Itthon - mondjuk így - ez a szép tendencia egyelore nem jellemzo.
A nagy magyar valóság
Mielott autónk ültetésébe kezdünk vegyük figyelembe, hogy milyen utakon fogjuk majd használni. A magyar úthálózat minoségét nézve sajnos az igazság az, hogy semmiféle ilyen jellegu módosítás nem javasolt. A rengeteg kátyúval, buckával tagolt egyenetlen úttesten igencsak kényelmetlen dolog kemény futómuvel közlekedni. A kisebb gond, hogy a legsekélyebb gödröt is többszörösen megérezzük majd, a nagyobb bajt viszont a futómu fokozott igénybevétele és élettartam csökkenése jelenti. Sajnos ezekkel a dolgokkal szembe kell nézni mindenkinek, aki ilyesmire adja a fejét.
Persze eddigi tapasztalataink alapján tuner körökben többen vannak, akiket ezek a hátrányok nem igazán hatnak meg, ezért újdonsült ültetoknek álljon még itt egy-két jótanács.
- mindig speciálisan az autó típusához gyártott ültetorugókat használjunk. Ha nem találnál ilyet, természetesen vannak átfedések (pl egy VW Polohoz és egy Seat Ibizához használhatjuk ugyanazt a szettet), de errol mindig kérjük ki szakérto véleményét.
- Ne sajnáljuk a pénzt márkásabb gyártók termékeire (Koni, Bilstein, Eibach stb). Egy tönkrevágott futómu javítása sokkal többe kerül, mint amennyivel drágább egy minoségi alkatrész. Ne feledjük a TüV engedélyt sem!
- Az ültetés magasságát érdemes úgy beállítani, hogy az autó egyik pontján se legyen közelebb a földhöz 10-12 cm-nél. Ez az érték persze típustól függoen változhat, de általában elég szokott lenni, hogy egy szabvány fekvorendorön még át tudjunk csusszanni, vagy fel tudjunk állni (kisebb) padkákra.
- Az elso és hátsó felfüggesztéseket mindig azonos mértékben ültessük le. Úttartás és stabilitás szempontjából nem elonyös, ha eltérünk az autó eredeti pozíciójától.
- Minél lejjebb ültetjük az autót, a sárvédo íve annál közelebb kerül majd a gumikhoz. Mindenképp figyeljünk arra, hogy ezek ne érhessenek össze, mivel ez a gumi kopását, rosszabb esetben pedig balesetet is okozhat. A magasság megválasztásakor gondoljunk arra az esetre is, amikor nem csak egyedül ülünk az autóban. Ha mégsem mondunk le a megálmodott mélységu ültetésrol, a gumi és a karosszéria összeérésének problémáján segíthet egy jó kasznis is, aki a sárvédo ívének visszahajtásával nagyobb helyet csinálhat a kerekeknek. Így a rés sem lesz nagyobb és a haverok is beülhetnek hátra.
- Ja, és napjában legalább kétszer mossatok fogat. A pH érték nem viccel :)
Forrás: carstyling.hu |